جدید ترین های روز دنیا - عکس - شعر | ||
|
بازی های ایرانی، واژه ای که در این مدت به دفعات آن را شنیده ایم و شاید برای خیلی از بازیکنان ایرانی یادآور عنوان هایی باشد که از کیفیت چندان خوبی برخوردار نیستند. اما به هر حال صنعت بازیسازی داخل، هم اکنون در دوره ای قرار دارد که فعل خواستن را صرف می کند و بازیسازان داخلی با انگیزه قابل ملاحظه ای مسیر سخت بازیسازی در ایران را پشت سر می گذارند. اما موضوع اینجاست که همچنان بازی های ایرانی، برای تبدیل شدن به یک عنوان درجه یک جهانی، راه زیادی را پیش رو دارند. پس از اینکه در چند سال اخیر، سیل عظیمی از بازی های سوم-شخص ایرانی با سوژه های تاریخی راهی بازار شدند، اینبار نوبت به یکی از عنوان هایی رسیده که در نمایشگاه های داخلی، اسم و رسمی برای خودش پیدا کرد و بازیکنان زیادی از آن استقبال کردند. بازی میر مهنا قصد دارد تا جوانان ایرانی را به تجربه یک عنوان اول-شخص داخلی دعوت کند که در آن بازیکنان با مبارزات مردانی شجاع در زمان های دور آشنا می کند. عنوانی که باز هم نام اولین بازی ملی ایرانی را یدک می کشد و ما را همچنان در حسرت زیارت دومین بازی ملی گذاشته است! داستان هدف بازی در ابتدا، آزاد کردن حنانه از دست نیروهای بیگانه است، اما پس از اتفاقاتی که رخ می دهد، شبیر به یکی از مبارزان آزادی خواه و یکی از یاران نزدیک میر مهنا تبدیل می شود. نکته تعجب آور در روایت این داستان، اینست که علی رقم اینکه بازی به نام میر مهنا است، او نه تنها محوریت اصلی داستان نیست، بلکه اشارات خیلی کمی هم در حین بازی به او می شود. روند داستان، بازیکنان را با موضوعات دیگری درگیر نمی کند، چرا که مدت زمان کم بازی، این اجازه را نداده که اتفاق دیگری در بازی رخ بدهد یا بازی دارای داستان سرایی بهتری باشد. کاملاً مشخص است که داستان بیشتر حکم یک انگیزه برای شروع را دارد و رسیدن به هدف هایی که در همان ابتدای بازی به آن ها اشاره می شود، تنها چیزی است که این عنوان از بازیکنان می خواهد. بازی میر مهنا دارای سوژه خوبی است که بسیار سرسری و سطحی به آن پرداخته شده است. با توجه به این موضوع که سازندگان از منابع مختلفی مانند کتاب "بر جادههای آبی سرخ" الهام گرفته اند، می توانستند داستان بهتری انتخاب کنند و یا حداقل روند هیجان انگیزی را برای آن خلق کنند. البته درست است که داستان در سایر بازی های اول-شخص چندان پیچیده نیست و بیشتر با یک اتفاق ساده شروع می شود، اما در همان عنوان ها بازیکنان با قسمت های دیگری در خلال داستان روبرو می شوند که روند بازی را جذاب تر می کند. البته با توجه به مدت زمان کم بازی که چیزی نزدیک به دو ساعت و نیم است، داستان به راحتی فدا شده و بازیکنان را از یک روند هیجان انگیز محروم کرده است. اگر قرار است در یک بازی، قسمتی از تاریخ کشورمان روایت شود، نباید آنقدر سطحی به بخش داستان آن نگاه شود.
از طرف دیگر، طراحی شخصیت های بازی به جز برخی از شخصیت های اصلی، اصلاً خوب نیست و کیفیت بد، چندضلعی های (Polygon) به شدت پایین و نبود تنوع در مدل های آن ها باعث شده که این قسمت از ضعف های جدی ای برخوردار باشد. جلوه های ویژه بازی چندان شگفت انگیز نیستند، اما نیاز بازی را برطرف کرده است. طراحی سلاح ها در این عنوان در سطح خوبی قرار دارد، حتی انیمیشن هایی که برای حرکات سلاح ها درست شده، خوب و قابل قبول هستند. توجه به جزئیات، حداقل در طراحی سلاح ها و نحوه تیراندازی با آن ها از قسمت های خوبی است که در این بازی به چشم می خورد. موسیقی/صداگذاری در میر مهنا صحنه های زیادی وجود دارند که طبیعتاً باید صدای شخصیت های بازی به نسبت آن دارای هیجان و لحنی خاص باشد که این موضوع اصلاً در بازی رعایت نشده و دیالوگ ها ساده بیان می شوند. همچنین صداگذاری روی شخصیت های خارجی هم اصلاً خوب نیست. از دیگر قسمت های بد بازی، افکت های صوتی و دیالوگ هایی است که برای دشمنان طراحی شده و در طول بازی شنیده می شوند. اگر چشمتان را ببندید و فقط به صدای بازی توجه کنید، قطعاً فکر می کنید که قرار است بازی Call of Duty 2 یا Call of Duty: World at War را بازی کنید. صدای دشمنان بازی که همان نیروهای هلندی هستند، همان صدای سربازان نازی است که در بازی های نام برده شده، شنیده اید. هیچ تغییری در آن ها صورت نگرفته و به همان شکل در بازی میر مهنا شنیده می شوند. از طرف دیگر، نیروهای دشمن به چند زبان مختلف مانند انگلیسی، عربی و آلمانی (Dutch) که زبان خود هلندی ها هم هست، صحبت می کنند. نکته جالب اینجاست که در بازی World at War فرمانده نیروهای آمریکایی سرجوخه روباک (Sgt. Roebuck) نام داشت که کیفر ساترلند(Kiefer Sutherland) هنرپیشه معروف سریال 24 روی آن صداگذاری کرده بود. با در نظر گرفتن این موضوع، شما در طول بازی دیالوگ هایی با صدای سرجوخه روباک را می شنوید که می گوید”Aim and Fire” یا”Don’t Stop Shooting”! چرا باید ضعف صداگذاری بازی با استفاده از دیالوگ ها و صداهای حاضر و آماده عناوین معروف جبران شود که خیلی از بازیکنان داخلی آن ها را تجربه کرده اند؟ در کنار این موضوع، موسیقی پس زمینه بازی قرار دارد که به صورت جنوبی ساخته شده و قصد دارد فضای آن منطقه را در بازی به وجود بیاورند. اما نکته اینجاست که این موسیقی ها به صورت نه چندان خوبی در بازی پخش می شوند، به یکباره قطع می شوند و بدون مکث جایشان با موسیقی های دیگر تغییر می کند. نگاه خوبی به این قسمت نشده و سازندگان بسیار ساده از این بخش مهم بازی گذشته اند. گیم پلی بازی روند چندان سختی را پیش روی بازیکنان قرار نمی دهد و آن ها می توانند مراحل را به راحتی پشت سر بگذارند. کنترل بازی نیز مانند سایر عنوان های اول-شخص بازار است و با موس و کیبورد به خوبی می توان بازی را انجام داد. از مشکلاتی که در طول جریان بازی دیده می شود، میان پرده ها و صحنه های سینمایی ای است که در این عنوان به نمایش درمی آیند. این قسمت ها دارای کارگردانی خوبی نیستند و به شدت کلیشه ای هستند، چرا که مانند آن ها در اکثر بازی های خارجی دیده شده بود. همچنین استفاده از یک صحنه سینمایی در قسمت های مختلف بازی باعث شده که آن حس هیجان انگیز اولیه را هم از دست بدهد. حتی در سکانسی که بخشی از شخصیت های اصلی بازی می میرند، بازی اصلاً به صورت جالب و هیجان انگیز به نمایش درنمی آید. البته موسیقی و صداگذاری بد که به آن اشاره شد، از قسمت هایی است که به بخش های مختلف بازی لطمه وارد کرده است. موضوع دیگری که می توان به آن اشاره کرد، شروع نامشخص بازی و پایان بسیار بد آن است. بدون اینکه متوجه شوید، در اولین مرحله ای که پیش رو دارید، قسمت آموزشی را پشت سر می گذارید. همینطور در مرحله آخر در اوج مبارزه ها و زمانی که انتظارش را ندارید، بازی به پایان می رسد. عدم وجود قسمت های مناسب برای شروع و پایان این عنوان، یکی از نقاط ضعف بازی به شما می رود. نتیجه گیری [ یکشنبه 90/4/26 ] [ 1:7 عصر ] [ میلاد ]
|
|
[ طراحی : نایت اسکین ] [ Weblog Themes By : night skin ] |